FILM OTWARCIA TOFIFEST: Zagubieni w miłości / Persecution!

Film „Zagubieni w miłości”, najnowsze dzieło Patrice Chereau zdobywcy Cezara oraz nagród w Cannes i Berlinie otworzy Międzynarodowy Festiwal Filmowy Tofifest 2010. niesamowity, abstrakcyjny klimat, dziejącego się w Paryżu filmu podkreślają świetne kreacje aktorskie Charlotte Gainsbourg i Romaina Duris’a.
„Zagubieni w miłości” to jeden z najbardziej abstrakcyjnych obrazów Patrice’a Chereau. Film jest ciekawym eksperymentem. Pozbawiony początku i zakończenia zbudowany został z luźnych, kontrastowych, nieco surowych i ostrych kolorystycznie ujęć, połączonych ze sobą w sposób spontaniczny i alogiczny. Forma przypomina zdjęciowy album, co okazuje się zabiegiem celowym i przemyślanym. Chodzi tu bowiem nie tylko o podkreślenie abstrakcyjnej sytuacji bohaterów, ale przede wszystkim o oddanie wrażenia zagubienia w świecie, w którym dominuje samotność, chaos, miłosne wyobcowanie i brak uczuć. „To film o decyzji – o wyborze drogi zapomnienia nieszczęścia. Widziałem tego typu człowieka. W zasadzie znam go bardzo dobrze. Fascynuje mnie i pochłania całą moją wyobraźnię” – mówił reżyser.

Scenariusz filmu, oparty w dużej mierze na autobiograficznych doświadczeniach reżysera, powstał w wyniku jego współpracy z Anne-Louise Tridivic, z którą Chereau współpracował również przy poprzednich czterech filmach. O ile jednak wymagał on dłuższej pracy, to zdjęcia do filmu nakręcono w niespełna miesiąc - na przełomie października i listopada 2008 roku.

Dzięki doborowej obsadzie aktorskiej udało się stworzyć na ekranie intensywny psychologiczny dramat, opowiadający o tajemniczym, dziwnym i trudnym do zrozumienia labiryncie niespełnionej, egocentrycznej i namiętnej miłości. Charlotte Gainsbourg i Romain Duris w sposób mistrzowski, otwarty i szczery obnażają przed widzem emocje, pokazując ich najbardziej intymne oblicze.

Jednak w tej dziwnej i nieprzewidywalnej grze uczuć i namiętności pojawia się jeszcze jeden bohater - Paryż. Jego atmosfera, uchwycona na ekranie jakby od niechcenia, pozbawiona mieszczańskiego bogactwa i blichtru, bliska bardziej realiom prostego życia, barom i tanim loftom, nie tylko podkreśla zwyczajny charakter metropolii, ale przede miłosne wypalenie bohaterów i ich zagubienie w otaczającej ich pustej i zimnej miejskiej przestrzeni.


Chereau jest jednym z najbardziej utytułowanych twórców filmu europejskiego. W kinie zadebiutował w 1974 utrzymaną w klimacie czarnego kryminału adaptacją powieści Jamesa Hadley'a Chasee „Czar orchidei” (z Charlotte Rampling i Simone Signoret). W 1983 roku nakręcił pierwszy uznany film w karierze – mroczną opowieść „Mężczyzna zraniony” z Jeanem-Huguesem Anglade. Wielki sukces komercyjny i artystyczny przyniosła mu „Królowa Margot” (1994) z Isabelle Adjani i Vincentem Perez'em, za którą otrzymał na festiwalu w Cannes nagrodę Jury dla Najlepszego Filmu. Kontrowersyjnym i eksperymentalnym filmowym przedsięwzięciem okazała się „Intymność” (2001), za którą otrzymał Cezara za najlepszą reżyserię. Jako aktor pojawia się na ekranie sporadycznie i zazwyczaj w rolach drugoplanowych. Wystąpił m.in. w: „Sprawie Dantona” (1982) Andrzeja Wajdy, „Ostatnim Mohikaninie” (1992) Michaela Manna i w „Czasie wilka” (2003) Michaela Haneke.

Komentarze