Poznajcie filmy konkursu głównego ON AIR na Tofifest 2016. Cz.1

"Clash" ("Estherbak")

Od egipskich ulic w ogniu zamieszek, po chorwackie mieszkanko z toksyczną rodziną w środku. 11 różnych opowieści zawartych w 11 debiutach i drugich filmach z kilkunastu krajów. Ujawniamy skład konkursu głównego On Air na festiwalu filmowym Tofifest 2016.

Tofifest od 8 lat w konkursie głównym On Air nagradza Złotymi Aniołami światowych debiutantów. Skład tego konkursu jest autorskim wyborem dyrektorki festiwalu, Kafki Jaworskiej. Selekcja, zgodnie z mottem festiwalu, pokazuje „niepokorne” spojrzenia na współczesny świat i człowieka.
Większość będzie miała w Toruniu polskie premiery. Poznajcie „złotą jedenastkę”.

Na placu Tahrir i w paryskim kabarecie

Trzy filmy oparte są na wydarzeniach historycznych.

„Ten film może zmienić sposób, w jaki świat Zachodni postrzega demokrację i politykę Bliskiego Wschodu” – tak brzmiał SMS jaki odczytał z zaskoczeniem reżyser Mohamed Diab. Z zaskoczeniem, gdyż przysłał go sam Tom Hanks, dziękując za możliwość obejrzenia filmu „Clash” (“Eshtebak”). To dobra rekomendacja dla pierwszego egipskiego filmu w konkursie głównym Tofifest. Pokaz w Toruniu będzie polską premierą.

Mohamed Diab przenosi nas w środek dramatycznych protestów w Kairze w 2013 roku. W następstwie usunięcia proislamskiego prezydenta Mursiego dochodzi do zamieszek. W środku ulicznej bitwy przez tłum z trudem przebija się policyjna więźniarka pełna aresztowanych demonstrantów, którzy należą do różnych opcji politycznych i religijnych. Zaatakowani, będą musieli przezwyciężyć podziały, aby przetrwać. „Clash” to egipski kandydat do Oscarów 2017.



Na faktach oparty jest też debiut czeskiego duetu Petr Kazda - Tomáš Weinreb, „Já, Olga Hepnarová” („I, Olga Hepnarova”). Tytułowa bohaterka była ostatnią kobietą w byłej Czechosłowacji, na której wykonano karę śmierci. Skazano ją za to, że 10 lipca 1973 roku wjechała ciężarówką w ludzi stojących na przystanku tramwajowym na praskich Holešovicach.

W czasie procesu potwierdziła, że jej intencją było zabicie jak największej liczby osób. Przed śmiercią napisała: „Jestem samotnikiem. Człowiekiem zniszczonym przez ludzi. Mam wybór ― zabić siebie albo innych. Wybieram zemstę. To zbyt proste, by opuścić ten świat cichym samobójstwem”.

Warto dodać, że główną rolę gra Michalina Olszańska, która powali wyrasta na jedną z największych, młodych gwiazd polskiego kina. Film zdobył nagrody główne MFF „Kino Pavasaris” w Wilnie I Lubuskiego Lata Filmowego.



Na Tofifest odbędzie się też polska premiera francuskiego filmu „The Dancer” („La Danseuse”). Historia sfilmowana przez Stéphanie Di Giusto opowiada o zapomnianej twórczyni podwalin tańca współczesnego, Loïe Fuller. Olśniewającą, kochana przez największych artystów, u szczytu kariery zepchnięta została na drugi plan. Potem złamana osobistym dramatem, odeszła w cień i pozostaje do dziś zapomniana.

W początkach XX wieku Loïe Fuller była bożyszczem europejskich kabaretów. Swoimi technikami tańca, nadała nowe znaczenie ruchowi na scenie. Do jej stóp padały rzesze wielbicieli, m.in.: Toulouse-Lautrec, bracia Lumière czy Rodin. W 1902 roku spotkała na swej drodze młodą i głodną sławy Isadorę Duncan. To spotkanie doprowadziło do upadku ikony. W roli Duncan, reżyserka obsadziła Lily-Rose Depp, córkę Johnnie Deepa i Vanessy Paradise. To pierwsza tak duża rola wschodzącej gwiazdy

W nieco krzywym zwierciadle

Dwa kolejne filmy to „tragikomedie z dystansem”.

“Toni Erdmann” w reżyserii Maren Ade stał się wydarzeniem tegorocznego festiwalu w Cannes. Krytyka traktuje się go jako faworyta do Oscara 2017 w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. Podkreśla to prasa amerykańska, a to już coś znaczy. Tym bardziej że w Cannes najczęściej rozmawiano w kuluarach właśnie o tym obrazie i dostał on najwyższe noty w rankingu krytyków w „Screen International”.

Główny bohater – Winfried, postanawia spędzić kilka dni ze swoja dorosłą córką Ines, która jest menadżerką w dużej korporacji i rozkręca oddział firmy w Bukareszcie. Ojciec przyjeżdża i zasypuje ją swoimi niezbyt dobrymi żartami. Widząc, że nie jest to dobra droga do nawiązania kontaktu z córką, wciela się w wymyśloną postać niejakiego Toniego Erdmanna, czyli w swoje szalone i ekscentryczne alter ego.

Maren Ade zadaje, w komediowej formie, najważniejsze pytania współczesnego człowieka. Co jest prawdziwą wartością w życiu? Ile można poświęcić dla sukcesu zawodowego? Czy pokolenia rodziców zawsze nie rozumieją się z dziećmi?



Rosyjska „Zoologia” („Zoologiya”) idzie dalej w absurdzie. Reżyser Ivan I. Tverdovsky opowiada o Nataszy, kobiecie w średnim wieku, która pracuje w zoo. Wiedzie zwykłe, szare życie i na wiele już nie liczy, gdy pewnego dnia... wyrasta jej ogon. Natasza jest zawstydzona tym faktem, ale postanawia pójść w swojej transformacji o krok dalej i wykorzystać ją do przedefiniowania siebie jako osoby i kobiety.

Tverdovsky to reżyser młody, ale już utytułowany. Jego wczesne filmy dokumentalne przyniosły mu wiele nagród. Jego fabularny debiut – „Klasa wyrównawcza” (2014), zdobyła na całym świecie aż 35 nagród. „Zoologia” to jego drugi film fabularny.

***

Drugi odcinek filmów konkursu ON AIR - niedługo!


***

Konkurs główny ON AIR Tofifest 2016
dla debiutów i drugich filmów fabularnych

  • Córki dancingu (Lure), reż. Agnieszka Smoczyńska; Polska 2015, 92’
  • Godless (Bezbog), reż. Ralitza Petrova; Bułgaria, Dania, Francja 2016, 99’
  • Her Composition, reż. Stephan Littger; USA, Niemcy 2015, 93’
  • Já, Olga Hepnarová (I, Olga Hepnarova), reż. Petr Kazda, Tomáš Weinreb; Czechy, Francja, Polska, Słowacja 2016, 105’
  • Quit Staring at My Plate (Ne gledaj mi u pijat) reż. Hana Jušić; Chorwacja, Dania 2016, 105’
  • Taste of Ink (Compte tes blessures), reż. Morgan Simon; Francja 2016, 80’
  • The Clash (Esterbak) reż. Mohamed Diab Egipt, Francja 2016, 97’
  • The Dancer (La Danseuse), reż. Stéphanie Di Giusto; Francja, Belgia 2016, 108’
  • Toni Erdmann, reż. Maren Ade; Niemcy, Austria 2016, 162’
  • Trampolina (Trampolin), reż. Katarina Zrinka Matijević; Chorwacja 2016, 82’
  • Zoologia (Zoologiya), reż. Ivan I. Tverdovsky; Rosja, Francja, Niemcy 2016, 87’

Komentarze