SAUTEROGRAFIA


Tofifest zaprasza na unikatową wystawę fotografii i pokaz filmów Marcina Sautera zorganizowane przez bydgoskie BWA. Jak mówi sam autor, to wyjątkowe fotografie, kolekcjonowane na różnych kontynentach i w różnych sytuacjach. To także pierwsza od kilku dobrych lat taka wystawa fotogramów reżysera „Na północ od Kalabrii“ i „Kina objazdowego“ w naszym regionie.

Wystawa startuje w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy w czwartek 07.02.2010, o godzinie 18.00.
[na zdjęciach - fotogramy z wystawy]

O fotografiach Sautera nie będziemy mówili my, oddajmy głos autorowi: „Najwcześniejsze fotografie, które mam przyjemność prezentować na tej wystawie powstały podczas kursów filmowych w Moskwie w 2005 roku. Mniej więcej w tym czasie zacząłem mieć nadzieję, że robienie filmów dokumentalnych może stać się moim zawodem. To zmieniło moje podejście do fotografii. Zacząłem ją traktować swobodniej, luźniej i przyniosło mi to ulgę. Potrzebę opowiadania o ludziach, którą mam, przeniosłem do filmu. W tym medium jest to dla mnie prostsze. W filmie nie ma ogromnej trudności, którą zna każdy fotograf dokumentalista skupiony na człowieku. Zawarcia w jednym kadrze, w jednym momencie: światła, kompozycji, wyrazów twarzy i wyraźnej historii. Sprawiało to, że często robienie zdjęć męczyło mnie i nie przynosiło satysfakcji. Nie jest to dla mnie jakaś dramatyczna zmiana, ale pomaga mi z większym dystansem patrzeć na świat przez aparat i odrobinę zmienić punkt widzenia.
Zmieniłem też format z dynamicznej klatki aparatu reporterskiego na przyjazny, spokojny kwadrat. Lubię moje ostatnie zdjęcia, robiąc je odpoczywam i przynosi mi to spokój.“

Zapraszamy Was do krainy Spokoju, którą wyczarował swoimi fotografiami ten znakomity filmowiec i fotografik.

MARCIN SAUTER [1971, Bydgoszcz]: Gość FOCUS TOFFI PROJECT - akcji promocji młodych talentów. Jeden z największych talentów polskiego filmu dokumentalnego, co potwierdzają nagrody na festiwalach w Polsce i za granicą. Startował jako fotoreporter największych dzienników w Polsce. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Wraz z Maciejem Cuske nakręcił w 2000 roku pierwszą polską, pełnometrażową komedię niezależną „I co wy na to Gałuszko?”. Film zyskał miano kultowego. Zrealizowany na ścinkach nagranej już, odzyskiwanej taśmy 35 mm obraz, stał się wzorem walki o własne filmy dla całego pokolenia niezależnych realizatorów.
Sauter ukończył prestiżową Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Zadebiutował filmem "Za płotem" (2005), uhonorowanym nagrodą za najlepsze zdjęcia na 45. Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2005. Jego debiut zdobył także pierwsze nagrody na festiwalach europejskich szkół filmowych w Londynie i Wilnie, oraz pierwsze miejsce na prestiżowym konkursie filmów dokumentalnych Cinema du Reel w Paryżu Za kolejny film "Kino objazdowe" (2005) otrzymał nagrodę Srebrnego Lajkonika na kolejnym Krakowskim FF. W tym samym roku reżyser został zgłoszony do Paszportu Polityki w kategorii Film. W ramach projektu "Rosja-Polska. Nowe spojrzenie" zrealizował film "Pierwszy dzień" (2007), który zdobył wiele nagród na międzynarodowych festiwalach min. DocLisboa i OneWorld w Pradze.

Sauter jest też współtwórcą zespołu filmowego Paladino, grupy młodych, twórczych dokumentalistów, z którymi zrealizował m.in. portret Andrzeja Wajdy na planie filmu "Katyń". Film noszący tytuł "Andrzej Wajda: Róbmy zdjęcie!" (2009) zdobył Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Sztuki Europejskiej Arts & Film w Pradze.
Ale Sauter już przygotowuje się do kolejnego wyzwania. Tym razem będzie to dokument realizowany w Damaszku w Syrii. Ma być historią o wciąż popularnym w krajach arabskich zawodzie opowiadacza bajek.



Udostępnij

Komentarze