Tofishorts w Lizardzie. Klasycy polskiego offu, pierwszej dekady XXI wieku.

Już 20 października w Toruniu startuje 10. Edycja Międzynarodowego festiwalu Filmowego Tofifest. W tym roku Tofi zaczyna się jednak tak naprawdę na 2 miesiące wcześniej. W kinie Centrum i siedmiu kina w Polsce rusza Retrospektywa Filmów Jima Sheridana – laureata Złotego Anioła Tofifest, a w klubie Lizard King – cykliczne pokazy pereł polskiego krótkiego metrażu offowego ze zbiorów Tofi.


"Lucky Strike"
Pokazy w klubie Lizard King obejmą prezentację kilkunastu absolutnie topowych polskich produkcji krótkometrażowych, wyświetlanych podczas pierwszych edycji Tofifest. Wszystkie z pokazywanych w Lizardzie filmów stanowiły w swoim czasie powszechnie znane i naśladowane osiągnięcia polskiego kina. Tak, bo w latach gdy z kinem oficjalnym nie było zbyt dobrze, to właśnie polskie shorty zdobywały nagrody od Nowego Jorku po Pekin. Takie filmy pokażemy. Do pokazów w Lizardzie wybraliśmy najlepsze, sprawdzone filmy. Prezentowaliśmy je podczas zagranicznych pokazów Tofifest publiczności w Rzymie, Berlinie, Pradze, Brnie, czy Tbilisi. Teraz możecie obejrzeć je w Toruniu.


Pierwszy zestaw obejmuje znakomite tytuły. „Melodramat” Filipa Marczewskiego (tak, z „tych” Marczewskich) to polski kandydat do studenckiego Oscara w 2006 roku i najbardziej utytułowany film wyprodukowany w Polsce w roku 2006 (ponad 60 nagród na świecie). Najwięcej nagród w 2005 i 2006 roku zebrał na polskich festiwalach kolejny film – „Marco P. i złodzieje rowerów” kontrowersyjnego Bodo Koxa. Jeżeli chcecie zobaczyć Eryka Lubosa jako kibola, to czas na trzeci film zestawu „Miasto ucieczki” Wojciecha Kasperskiego stworzony przy udziale toruńskich i bydgoskich producentów. Następny film to autobiograficzny „Człowiek - Magnes” Marcina Wrony. Reżyser odebrał nagrodę za ten film z rąk samego Roberta de Niro na nowojorskim Tribeca FF. W tym samym zestawie znalazł się też inny film Wrony - „Telefono”. To pierwszy polski film z udziałem kultowego reżysera Pedro Almodovara! Dokładnie, z udziałem... jego głosu. Na koniec największy hicior polskiego internetu  z epoki „przed Youtube” – „Film , że mucha nie siada” Michała Poniedzielskiego, skosi każdego. Po nim, na muchy patrzy się inaczej…
sex-kontrowersje w "Melodramacie"
przemoc w "Marco P."
Lubos - kibol ŁKS-u w "Mieście ucieczki"

Drugi zestaw otwiera fascynująca zdjęciami „Pętla” Macieja Majchrzaka. Jury Tofifest’2006 doceniło pracę Majchrzaka, który był i reżyserem i operatorem i nagrodziło film trofeum za najlepsze zdjęcia. Wyjątkową kreację stworzył w tej etiudzie znany aktor charakterystyczny Mirosław Zbrojewicz. „Kochajmy się” Karola Wasilki to jedna z najciekawszych niezależnych ról Borysa Szyca, chwilę przed tym, jak został megagwiazdą. Kolejny film to „Landryneczka” w reż. Barbary Białowąs. Gorzka, tragikomiczna przypowieść o polskich paniach narzeczonych. Absolutnym hitem zestawu jest „Bolączka sobotniej nocy” Dominika Matwiejczyka. Nakręcony w 2003 roku film może dziś dziwić prostotą formy. Ale mimo, że nie było wtedy cyfrowych kamer HD, urzeka rozkosznie „polską” historią próby poderwania dziewczyn w knajpie przez trzech chłopców, którzy są mocni tylko w gębie. Film do dziś uznawany za kultową produkcję polskiego wczesnego offu. Na koniec mocne uderzenie. „Sezon na kaczki” Julii Ruszkiewicz zdobył na świecie wiele nagród. Rzadko zdarza się by tak wysoką intensywność emocji osiągnąć w 10-minutowej etiudzie. Wiele w tym zasługi autora zdjęć, młodego operatora Pawła Dyllusa oraz ciekawej kreacji samego Mariana Dziędziela.

Klasyka klasyki "Bolączka sobotniej nocy"
Zbrojewicz w "Pętli"




Pełny program poniżej. Uwaga - jest bardzo dłuuuuuuuuuuuugi :)


KLASYKA POLSKIEGO OFF-SHORT'U VOL. I / 93 minuty

MELODRAMAT / Melodrama
reż. Filip Marczewski, Polska 2005, 19’,
Srebrny Anioł Tofifest 2005, nominacja do Oscara [Studenckiego] 2006

Najbardziej utytułowany film wyprodukowany w Polsce w pierwszych latach XXI wieku. Otrzymał ponad 60 nagród na światowych i krajowych festiwalach filmowych, w tym nominacje do studenckiego Oscara. Opowieść o czternastoletnim, dojrzewającym emocjonalnie i seksualnie chłopcu. To historia erotycznej fascynacji starszą siostrą, przyjaźni z koleżanką z podwórka i skomplikowanych relacji z narzeczonym siostry. Wszyscy tu tęsknią i poszukują ciepła, uczucia, a przede wszystkim – miłości.

Wybrane nagrody: 2005 Srebrny Anioł Tofifest, Łodzią po Wiśle - Grand Prix; 2006 nominacja do Studenckiego Oscara; 2006 Houston IFF - Silver REMI; 2006 IFF Aubagne specjalne wyróżnienie; 2006 Brussel Short FF - specjalne wyróżnienie; 2006 MFF Huesca Hiszpania - Danzante Award; 2006 Rio de Janeiro Student FF - Best Film; 2006 Trencanske Teplice FF Słowacja - Grand Prix; 2006 IFF Zimbabwe – Best Short; 2006 Aye Aye FF Francja - Grand Prix; 2006 SIFF Barcelona - Grand Prix; Campobasso FF  - Najlepszy film krótkometrażowy; 2007 BerlinerFilmFenster - Nagroda Główna

Filip Marczewski: jeden z najbardziej obiecujących reżyserów młodego pokolenia. Ukończył studia humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię na PWSFTviT w Łodzi. „Najważniejsze w robieniu filmów jest zadawanie pytań - niekoniecznie odnajdywanie na nie odpowiedzi” – to słowa, którymi określił swoje filmowe credo. Umiejętności doskonalił pracując w TVP i TVN. Był też asystentem reżysera przy takich filmach jak  „Wojaczek” [reż. Lech Majewski] czy „Moje miejsce” [reż. Leszek Dawid] lub – wyreżyserowany przez jego ojca „Weiser”.  Po 7 latach milczenia zadebiutował wreszcie fabularnie „Bez wstydu” z Agnieszką Grochowską i Mateuszem Kościukiewiczem. Film o "grzesznej miłości" brata i siostry, o bolesnym dojrzewaniu bohaterów i sprzeciwie wobec kulturowego tabu, w końcu o prawie do wolności własnego życiowego wyboru.

MARCO P. i ZŁODZIEJE ROWERÓW / Marco P. and The Bicycle Thiefs
reż. Bodo Kox, Polska 2005, 33’; scenariusz: Bodo Kox, zdjęcia: Renemi Poznański, Daniel Kurpisz, muzyka: Zespół Pustki, montaż: Renemi Poznański, obsada: Grzegorz Wojdon, Wojciech Ziemiański, Dawid Antkowiak, Goria Korniluk, producent: Bodo Kox, Renemi Poznański

Najbardziej utytułowany film niezależny 2005 i 2006 roku w Polsce. Marco jest entuzjastą kolarstwa. Ściślej mówiąc, jest fanatykiem kolarstwa. Pewnego dnia źli złodzieje kradną jego ukochany rower. Marco postanawia na własną rękę odnaleźć złoczyńców i srogo ich ukarać... Zaczyna się krwawa vendetta. Film został wysoko oceniony przez krytyków i specjalistów, którzy podkreślali profesjonalną realizację, swobodne i kreatywne nawiązania do kina Tarantina, a także dobrą grę aktorską.

Bodo Kox: Jedno z największych objawień pierwszej dekady XXI wieku w polskim kinie niezależnym. Happener, aktor, scenarzysta, dziennikarz z wykształcenia, ale przede wszystkim filmowiec niezależny z wyboru” – tak mówi o sobie Kox. Reżyser, scenarzysta, aktor. Pochodzi z Wrocławia. Za znakomite kreacje aktorskie w filmach „Ugór” [reż. Dominik Matwiejczyk] i „Homo Father” [reż. Piotr Matwiejczyk] otrzymał specjalne wyróżnienie jury Konkursu Kina Niezależnego na XXX FPFF w Gdyni. Rola Pabla we „Krwi z nosa” Dominika Matwiejczyka przyniosła mu statuetkę Polskiej Nagrody Kina Niezależnego OFFskar 2005. Kox był gościem inicjatywy promocji młodego polskiego kina „Focus Tofifest”. Jak sam mówi, najwyżej ceni produkcje zrealizowane w duecie z operatorem Filipem Zawadą. Wspólnie zrealizowali ponad 10 filmów krótkometrażowych, które łączy charakterystyczna surowa stylistyka i specyficzny czarny humor. W roku 2013 Kox zadebiutuje w kinach pełnometrażową „Dziewczyną z szafy” w której gra toruński aktor Piotr Głowacki.

MIASTO UCIECZKI / The Refugee City
reż. Wojciech Kasperski, Polska 2006, 18’
scenariusz Wojciech Kasperski; zdjęcia Michał Tywoniuk; występują: Eryk Lubos, Wojtek Żołądkowicz, Magdalena Kuta, produkcja: PWSFTViT Łódź

Tomek Wieczorek, jest jednym z tysięcy kibiców na dzisiejszym meczu. Ale tylko on z całego tłumu wie ze ten mecz będzie inny niż wszystkie. W jego kieszeni jest naładowany pistolet. Jeżeli drużyna której kibicuje przegra, on wymierzy sprawiedliwość: zabije człowieka. Kibica, policjanta, kogokolwiek. „Miasto Ucieczki” to opowieść o polskich przedmieściach, o gettach opanowanych przez fanatycznych pseudokibiców, to historia przyjaźni i przemocy która doprowadza bohatera do krytycznego punktu w jego życiu. Film jest oparty na prawdziwych wydarzeniach z 2004 roku. Policja strzelała w tłum kiboli przypadkowo załadowaną ostrą amunicją. Pseudokibice przez całą noc okupowali miasteczko studenckie w odwecie za przegraną swojego klubu.

Wybrane nagrody: 2006 – nominacje TOFIFEST do Polskiej Nagrody Kina Niezależnego  w kategoriach Best Film, Best Director, Best Actor; 2006 Festiwal "Łodzią po Wiśle" - I nagroda; 2006 Kraków FF - Nagroda Jury Studenckiego i Publiczności; 2006 ISFF Pekin – nagroda publiczności; 2006 Tallin SFF – Nagroda Główna; 2007 Polska Nagroda Kina Niezależnego - Najlepsza Reżyseria; 2007 MFF Oskariada – Grand Prix; 2007 Wrocław Era Nowe Horyzonty FF – wyróżnienie.

Wojciech Kasperski: jeden z najlepszych polskich dokumentalistów i autorów filmów krótkometrażowych. Autor nagradzanych na całym świecie filmów „Miasto ucieczki”, „Nasiona”, „Otchłań”. Obecnie udziela się jako producent filmowy. Prowadzi wraz z torunianinem Dawidem Janickim firmę Vostok 8, która ma na koncie takie filmy jak „Serce do walki” czy kontrowersyjne „Z miłości”.

CZŁOWIEK MAGNES / Magnet Man
reż. Marcin Wrona, Polska 2001, 19’

Historia zainspirowana faktami z dość niesamowitego dzieciństwa reżysera, którego ojciec odkrywa w sobie tajemnicze siły pozwalające leczyć ludzi. Ojciec - znany bioenergoterapeuta, magnetyzer i kręgarz misyjnie traktuje swoje posłannictwo zaniedbując jednocześnie życie rodzinne i syna.

Wybrane nagrody: Tribeca Film Festival w Nowym Jorku - Najlepszy Film Studencki i Krótkometrażowy; Slamdance IFF USA - specjalna nagroda,  IFF Aubagne we Francji - Najlepszy Film Fabularny, Unimovie FF we Włoszech - Najlepszy Film; MFF Etiuda w Krakowie - Grand Prix; FF Prowincjonalia we Wrześni - Grand Prix; FF w Monachium - Wyróżnienie; FF Mikrokino w Belgradzie - specjalna nagroda.

Marcin Wrona: jeden z najzdolniejszych reżyserów młodego pokolenia, absolwent reżyserii WRiTv Uniwersytetu Śląskiego, Binger Film Institute w Amsterdamie i Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Obecnie jako doktor sztuki filmowej wykłada w katowickiej uczelni. Członek Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. „Człowiek Magnes” to film dyplomowy Wrony. Wrona jest też twórcą współtwórcą wielu filmów krótkometrażowych fabularnych i dokumentalnych, także wideoklipów i reklam oraz teatrów telewizji. Pracował z wieloma wybitnymi reżyserami jako asystent lub drugi reżyser, m.in. z Filipem Bajonem, Jerzym Stuhrem, Leszkiem Wosiewiczem, Dorotą Kędzierzawską, Howardem Guardem. Nagrodę Tribeca FF odbierał z rąk takich gwiazd jak Martin Scorsese, Robert De Niro czy Al Pacino. W ostatnich latach zabłysnął świetnymi fabułami pełnometrażowymi „Chrzest” i „Moja krew”. Obecnie reżyseruje realizowane w Toruniu odcinki serialu TVN „Lekarze”.

TELEFONO
reż. Marcin Wrona, Polska 2004, 2’

Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych przyjeżdża do Warszawy. Tam, na Dworcu Centralnym, ma na nią czekać mężczyzna jej marzeń. Jednak kiedy ten nie przychodzi, zagubiona w obcym mieście Patty telefonuje do Pedro Almodovara... „Telefono” to pierwszy polski film z udziałem kultowego reżysera Pedro Almodovara. Dokładnie, z udziałem... jego głosu. Patty to jedna z najsłynniejszych postaci filmowych stworzonych przez Almodovara. Wcielająca się w tę rolę Ewa Kasprzyk przez wiele lat grała monodram o Patty.

FILM, ŻE MUCHA NIE SIADA
reż. Michał Poniedzielski, Polska 2006, 2’

Rzecz dzieje się w kuchni. W czasie, gdy grupka much pałaszuje bliżej niezidentyfikowaną żywność z talerza na stole, szpanująca mucha lata po całym pomieszczeniu, wykonując skomplikowane akrobacje w powietrzu. Jej przedstawienie kończy się...
Jednym z twórców technik animacji tym w filmie jest Damian Nenow, bydgoszczanin, który 8 lat później trafił swoim filmem „Paths of hate” do ścisłego grona animacji nominowanych do Oscara 2011.

Nagrody: Offskar (Polskie Nagrody Kina Niezależnego) - Nagroda Specjalna



KLASYKA POLSKIEGO OFF-SHORT'U VOL. II / 96 minut

PĘTLA / The Loop
Nagroda specjalna TOFIFEST’2006: najlepsze zdjęcia
reż. Maciej Majchrzak, Polska 2006, 10’
występują: Mirosław Zbrojewicz, Joanna Pokojska, Olin Gutowski; montaż: Michal Żytkowski; produkcja: PWSFTViT Łódź

Stacja benzynowa gdzieś na pustkowiu. Miejsce w którym zakrzywia się czas. Jeśli moglibyśmy go cofnąć, czy naprawdę bylibyśmy bardziej szczęśliwi?

Wybrane nagrody: 2005 - Cannes FF Kodak Showcase for New Talents; 2006 MFF Tofifest - wyróżnienie honorowe za najlepsze zdjęcia; 2006 Koszalin „Młodzi i film” - nagroda specjalna za zdjęcia; 2005 - Next Reel FF New York - nagroda specjalna za zdjęcia

Maciej Majchrzak: Urodzony w 1974 roku w Warszawie. Reżyser i operator filmowy. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu oraz Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi.

KOCHAJMY SIĘ / Gotta Love
Nagroda specjalna TOFIFEST’2006: najlepszy montaż
reż. Karol Wasilka, Polska 2005, 17’
obsada: Borys Szyc, Marcin Kwaśny, Michał Piela, Monika Pikuła; produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego

Nieudacznik, żyjący pod pantoflem żony, stara się odzyskać swoje pieniądze od osiedlowego gangstera. Pod wpływem licznych upokorzeń zachodzi w nim przemiana - staje się bezwzględnym egzekutorem. Czy długo wytrwa w nowej roli?

Nagrody: TOFIFEST Nominacja do Polskiej Nagrody Kina Niezależnego OFFSKAR - Best Actor; Wyróżnienie honorowe TOFIFEST’2006: Najlepszy Montaż

Karol Wasilka: urodził się w 1974 roku w Warszawie. W 2004 roku ukończył Wydział Reżyserii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, jest autorem filmów video, etiud fabularnych, wystawia także swoje prace fotograficzne. W latach 1991-1993 pracował w Radio Wawa, a w kolejnych opracowywał scenariusze na potrzeby STING Production, Farat Films.

LANDRYNECZKA / Candy
reż. Barbara Białowąs, Polska 2005, 19’
scenariusz: Barbara Białowąs; muzyka: GRIBOJEDOW; zdjęcia: Michał Pakulski; obsada: Redbad Klynstra, Agata Maszumańska, Joanna Falkowska producent: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego

Trzydziestoletni konsultant bankowy jedzie do narzeczonej. Ślub już za kilka dni. Na autostradzie zabiera przygodną autostopowiczkę. Wypadki zaczynają toczyć się w zaskakującym ich oboje kierunku. Czy narzeczony będzie wierny swojej Landryneczce?

Barbara Białowąs: ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz reżyserię na tej samej uczelni. Na koncie ma wiele udanych etiud krótkometrażowych, w tym „Moją nową drogę” nagrodzoną na Toruń Short Film Festival. Nominowana do polskiej Nagrody Kina Niezależnego OFFSKAR w 2006 roku za „Landryneczkę”. Niedawno zadebiutowała w kinie pełnometrażowym filmem „Big Love”.

BOLĄCZKA SOBOTNIEJ NOCY
reż. Dominik Matwiejczyk, Polska 2003, 19’

Opowieść o próbie poderwania dziewczyn w knajpie przez trzech chłopców, którzy są mocni tylko w gębie. Film uznawany za kultową produkcję polskiego wczesnego offu.

Nagrody: 2003 - OFFensiva Wrocław – wyróżnienie, KAN FF Wrocław - II Nagroda i Nagroda Publiczności; Wrocławska Wiosna Filmowa - Grand Prix; OKFA Konin - II Nagroda, SMOFI Kraków - Srebrny Smok.

Dominik Matwiejczyk: jeden z najbardziej utytułowanych offowych filmowców polskich. Ma na koncie kilkadziesiąt nagród w Polsce oraz zagranicą od Rygi po Berlin. Zwyciężył też prestiżowy, konkurs kina niezależnego na festiwalu Filmów Polskich w Gdyni. Człowiek-wytwórnia: reżyser, scenarzysta, montażysta, operator. Jest praktycznie filmowym samoukiem. Pochodzi spod Wrocławia. W jego offowej filmografii znajdziemy kilkadziesiąt filmów. Najbardziej znane to „Bolączka sobotniej nocy”, „Autononstop” i „Krew z nosa”. Dwukrotnie wygrywał Tofifest filmami „Krew z nosa” i „Ugór”. Jego kino to wnikliwa analiza życie codziennego młodych Polaków z wielkich, anonimowych blokowisk i zapomnianych przez świat wsi. Mistrzostwo Dominika leży jednak w umiejętności opowiadania o trudnych sprawach z ciepłym, humorystycznym, dystansem.

LUCKY STRIKE
reż. Andrzej Stopa, Polska 2005, 12’
zdjęcia: Łukasz Zamaro; występują: Kuba Firewicz, Mirosław Kotowicz, Katarzyna Galica, Mikołaj Topka, Mateusz Sokół; produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Studentowi szkoły filmowej kończą się papierosy - to zdarzenie prowokuje go do rozmyślań na temat jego dzieciństwa i odwiecznego konfliktu między komercjalizmem, a artyzmem.

SEZON NA KACZKI / Wild Duck Season
reż. Julia Ruszkiewicz, Polska 2006, 19’
scenariusz: Julia Ruszkiewicz; zdjęcia: Paweł Dyllus; montaż: Agnieszka Kowalczyk; muzyka: Vlad Kuryluk; Obsada: Ewa Gorzelak , Adam Kamień, Marian Dziędziel, Michał Włodarczyk, Kamil Grenda. Producent: Wydział Radia i TV, Uniwersytet Śląski.

Znakomicie opowiedziana historia tragicznego zdarzenia. Świetnie podpatrzony świat dzieci - i pytanie: jak powiedzieć rodzicom o tym, że zrobiło się coś złego - bardzo złego…

Nagrody: 2006 Europejski Tydzień Filmowy „OFFON”, Warszawa.

Julia Ruszkiewicz: absolwentka reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Zrealizowała kilka etiud studenckich, a jej absolutoryjny film „Sezon na kaczki” pokazywany był na wielu festiwalach.

Komentarze