Gościem tegorocznego 11 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego TOFIFEST była debiutująca za granicą polska reżyserka Katarzyna Klimkiewicz. Jej karierę międzynarodowego formatu zapoczątkował film krótkometrażowy "Hanoi – Warszawa", zdobywca licznych nagród, w tym Złotego Anioła Tofifest.
Zaślepiona (Flying Blind) debiut pełnometrażowy Klimkiewicz, w całości powstał w Anglii. Sam pomysł filmu miał swój początek na jednym z festiwali filmowych w Edynburgu, kiedy to Klimkiewicz otrzymała nieoczekiwaną propozycję współpracy. Film nawiązuje do wcześniej obranej w Hanoi-Warszawa problematyki imigrantów na Zachodzie. Reżyserka wyjaśniła dlaczego z tematyką imigracji bardzo się identyfikuje: „Jako pokolenie PRL-u częstokroć nie widzieliśmy przyszłości w Polsce i zmuszeni byliśmy wyjeżdżać. Posiadaliśmy poczucie nieszczęścia, że urodziliśmy się w komunistycznym kraju”.
Kasia Klimkiewicz wyjaśniła, że film jest rodzajem diagnozy socjologicznej Zachodu. Zaślepiona obrazuje panujące poczucie wyższości, społeczne uprzedzenia i pretensjonalizm wobec imigracji, a z drugiej strony
frustrację i bezradność samych imigrantów. Według niej film nie miał przedstawiać problemów społecznych w sposób przerysowany, czy kontrowersyjny. Klimkiewicz wyjaśnia, że starała się w maksymalnie uczciwy sposób zobrazować pewne modele zachowań, relacje uczuciowe: „Kładłam nacisk na sceny dialogowe bez słów, mowę milczenia”. – dodała.
Klimkiewicz przyznała, że kreacje postaci filmowych odzwierciedlają jej personalny stosunek do poruszanej problematyki. Wyznała: „Odnajduję cząstkę siebie w moich postaciach”. Dlatego główna bohaterka Zaślepionej czterdziestoletnia Frankie według koncepcji Klimkiewicz nie miała być królową lodu, a kobietą „z krwi i kości”, posiadającą sprzeczne ze sobą atrybuty - wewnętrznej siły i słabości.
W ramach spotkania reżyserka opowiedziała także o specyfice pracy reżyserskiej w Anglii. Prace realizatorskie podporządkowane były typowym angielskim zasadom i konwenansom, co wymagało adaptacji zarówno trybu jak i samego sposobu jej pracy. Klimkiewicz stwierdziła, że odmienny tok prac nie wpłynął jednak na jej koncepcje i wizje ostatecznego kształtu produkcji.
Reżyserka zapowiedziała szereg kolejnych produkcji, zarówno krótko- jak i pełnometrażowych. Jedna z nich opowiadać będzie o rebelii pogańskiej w X wieku w Polsce, a zainspirowanej opracowaniem historycznym Marii Janion.
Przygotowała Martyna Witkowska
Zaślepiona (Flying Blind) debiut pełnometrażowy Klimkiewicz, w całości powstał w Anglii. Sam pomysł filmu miał swój początek na jednym z festiwali filmowych w Edynburgu, kiedy to Klimkiewicz otrzymała nieoczekiwaną propozycję współpracy. Film nawiązuje do wcześniej obranej w Hanoi-Warszawa problematyki imigrantów na Zachodzie. Reżyserka wyjaśniła dlaczego z tematyką imigracji bardzo się identyfikuje: „Jako pokolenie PRL-u częstokroć nie widzieliśmy przyszłości w Polsce i zmuszeni byliśmy wyjeżdżać. Posiadaliśmy poczucie nieszczęścia, że urodziliśmy się w komunistycznym kraju”.
Kasia Klimkiewicz wyjaśniła, że film jest rodzajem diagnozy socjologicznej Zachodu. Zaślepiona obrazuje panujące poczucie wyższości, społeczne uprzedzenia i pretensjonalizm wobec imigracji, a z drugiej strony
frustrację i bezradność samych imigrantów. Według niej film nie miał przedstawiać problemów społecznych w sposób przerysowany, czy kontrowersyjny. Klimkiewicz wyjaśnia, że starała się w maksymalnie uczciwy sposób zobrazować pewne modele zachowań, relacje uczuciowe: „Kładłam nacisk na sceny dialogowe bez słów, mowę milczenia”. – dodała.
Klimkiewicz przyznała, że kreacje postaci filmowych odzwierciedlają jej personalny stosunek do poruszanej problematyki. Wyznała: „Odnajduję cząstkę siebie w moich postaciach”. Dlatego główna bohaterka Zaślepionej czterdziestoletnia Frankie według koncepcji Klimkiewicz nie miała być królową lodu, a kobietą „z krwi i kości”, posiadającą sprzeczne ze sobą atrybuty - wewnętrznej siły i słabości.
W ramach spotkania reżyserka opowiedziała także o specyfice pracy reżyserskiej w Anglii. Prace realizatorskie podporządkowane były typowym angielskim zasadom i konwenansom, co wymagało adaptacji zarówno trybu jak i samego sposobu jej pracy. Klimkiewicz stwierdziła, że odmienny tok prac nie wpłynął jednak na jej koncepcje i wizje ostatecznego kształtu produkcji.
Reżyserka zapowiedziała szereg kolejnych produkcji, zarówno krótko- jak i pełnometrażowych. Jedna z nich opowiadać będzie o rebelii pogańskiej w X wieku w Polsce, a zainspirowanej opracowaniem historycznym Marii Janion.
Przygotowała Martyna Witkowska
Komentarze
Prześlij komentarz