Dzień po pokazie filmu „Onirica – Psie pole” uczestnicy festiwalu mieli przyjemność wysłuchać wykładu reżysera pt. „Ukryty język symboli w filmie”. W wypełnionej po brzegi sali Lech Majewski na przykładzie klasyki kina: „Ptaków” Alfreda Hitchcocka, „Ojca Chrzestnego” Francisa Forda Coppoli , „Lotu nad kukułczym gniazdem” Miloša Formana czy „Pulp fiction” Quentina Tarantino opowiadał o symbolach w filmie.

Lech Majewski zaczął od wyjaśnienia, czym jest symbol. To zarówno język, którym się posługujemy w codziennej komunikacji, gestykulacja, czy nawet futbol, który Majewski nazwał „geometrycznym językiem symbolicznym”. „Język filmowy w kinie nie jest pełnym językiem, jeśli nie operuje językiem symbolicznym. To znaczy, nie jest się w stanie stworzyć wybitnego filmu, jeśli nie ma w nim symbolu” – dowodził reżyser.
Na przykładzie „Ptaków” i hiszpańskiej Corridy Majewski, omówił symbolikę zwierzęcą. Później przeszedł do sposobu budowania napięcia w „Ojcu Chrzestnym”, gdzie zamiast dosłownie wyrażanych gróźb stosowano tak subtelne zabiegi, jak zabawa przyciskiem do papieru w kształcie armaty. Przywołany został także końcowa scena z Indianinem z „Lotu nad kukułczym gniazdem” oraz „Pulp Fiction”, które zdaniem reżysera można odczytywać jako filozoficzny moralitet o napięciu między wiarą w determinizm (Samuel L.Jacskon) oraz w wolną wolę (John Travolta). W polskim kinie przykładem sceny symbolicznej byłaby zdaniem Majewskiego scena z „Popiołu i diamentu”, w której aktor grany przez Zbigniewa Cybulski zapala szklanki spirytusu, z której każda staje się metaforą człowieka, który poległ w zbrojnych akcjach.
Z sali padło pytanie, który film jest bardziej wartościowy? – pełen symboli, ale niezrozumiały przez szerszego odbiorcę, czy stworzony z myślą o przeciętnym widzu. Majewski stwierdził, że nie zna takiego podziału i choć sam robi filmy nafaszerowane symboliką, najlepiej rozmawia mu się o nich z prostymi ludźmi, którzy najlepiej rozumieją jego filmy. Drugie pytanie dotyczyło użycia „symbolu dla symbolu”. Zdaniem Majewskiego jest to kwestia smaku i wyczucia, ale najlepsze symbole wynikają z akcji i są naturalnie wkomponowane w fabułę.
Ostra odpowiedź padła na pytanie o symboliczną scenę kończącą „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego: „Nie widziałem tak daleko, jedną trzecią filmu widziałem i wyszedłem. To taka brednia, że nie mogłem tego zdzierżyć. Film dla kretynów” – powiedział reżyser.
Anna Dwojnych
Relacja z wykładu Lecha Majewskiego „Ukryty język symboli w filmie”

Lech Majewski zaczął od wyjaśnienia, czym jest symbol. To zarówno język, którym się posługujemy w codziennej komunikacji, gestykulacja, czy nawet futbol, który Majewski nazwał „geometrycznym językiem symbolicznym”. „Język filmowy w kinie nie jest pełnym językiem, jeśli nie operuje językiem symbolicznym. To znaczy, nie jest się w stanie stworzyć wybitnego filmu, jeśli nie ma w nim symbolu” – dowodził reżyser.
Z sali padło pytanie, który film jest bardziej wartościowy? – pełen symboli, ale niezrozumiały przez szerszego odbiorcę, czy stworzony z myślą o przeciętnym widzu. Majewski stwierdził, że nie zna takiego podziału i choć sam robi filmy nafaszerowane symboliką, najlepiej rozmawia mu się o nich z prostymi ludźmi, którzy najlepiej rozumieją jego filmy. Drugie pytanie dotyczyło użycia „symbolu dla symbolu”. Zdaniem Majewskiego jest to kwestia smaku i wyczucia, ale najlepsze symbole wynikają z akcji i są naturalnie wkomponowane w fabułę.
Ostra odpowiedź padła na pytanie o symboliczną scenę kończącą „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego: „Nie widziałem tak daleko, jedną trzecią filmu widziałem i wyszedłem. To taka brednia, że nie mogłem tego zdzierżyć. Film dla kretynów” – powiedział reżyser.
Anna Dwojnych
Relacja z wykładu Lecha Majewskiego „Ukryty język symboli w filmie”
Witam, czy wykład o ukrytym języku symboli w sztuce został zarejestrowany? Chętnie posłuchałabym. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńmy latest blog post louis vuitton replica read the article Louis Vuitton fake Bags this content Loewe dolabuy
OdpowiedzUsuńtooncuu09r
OdpowiedzUsuńgolden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet
golden goose outlet