Irańska Nowa Fala i filmy o kobietach z krajów
islamskich złożą się na pasmo „Islam. Bliski-daleki Wschód”. W ramach niego spróbujemy przyjrzeć się islamskim krajom bez zbędnych
emocji, poprzez ich kinematografię. Oto pierwsze filmy tego pasma.
"The Cow", reż. Dariush Mehrjui |
The Cow (Gaav)
reż.
Dariush Mehrjui
Zainspirowany duchem włoskiego neorealizmu film
Dariusha Mehrjuiego uznawany jest za pierwsze dzieło irańskiej „nowej fali”.
Opowiada o losach gospodarza – dumnego właściciela jedynej krowy w wiosce. Gdy
zwierzę umiera pod nieobecność gospodarza, mieszkańcy, bojąc się reakcji
mężczyzny, udają, że zwierzę uciekło. Desperacka próba odnalezienia zwierzęcia
staje się jednocześnie obsesyjną walką o społeczny statut oraz własną
tożsamość. „Krowa” została stworzona w oparciu o sztukę o tym samym tytule
autorstwa irańskiego pisarza, Gholama-Hosseina Saediego.
Dzieci niebios
(Bacheha-Ye aseman)
reż. Majid Majidi
Nominowana do Oscara poruszająca historia dwojga
rodzeństwa, które, z powodu biedoty, zmuszone jest do dzielenia się jedyną parą
butów. „Dzieci niebios” to chwytający za serce obraz irańskiej biedoty, swoją
poetyką i ciepłem wpisujący się w nurt realizmu magicznego. Film, który
stworzył Majid Majidi, jest dowodem na to, że piękno tkwi w prostocie – nie
każdemu reżyserowi udaje się przekazać tak wiele emocji w tak skromnej formie.
O prawdziwej przyjaźni, przywiązaniu i zmaganiach z codziennością
przekraczającą dziecięce marzenia.
Biały balonik
(Badkonake sefid)
reż. Jafar Panahi
Irańskie dzieło Jafara Panahiego to kolejny film w
zgrabny sposób posługujący się symbolem, który staje się pretekstem do osnucia
szerszej refleksji na tematy społeczne czy filozoficzne. Mała dziewczynka
próbuje spełnić swoje dziecięce marzenie o kupnie złotej rybki. Gdy wreszcie
udaje jej się je spełnić, musi stawić czoła kolejnym wyzwaniom. „Biały balonik”
to poetycka, obfitująca w piękne obrazy opowieść o dorastaniu i stawianiu czoła
problemom większym niż my sami. Zdjęcia do filmu kręcono w Teheranie.
Smak wiśni (Ta'm e guilass)
reż. Abbas
Kiarostami
Złota Palma Festiwalu w Cannes. Produkcja z 1997 roku
zapoczątkowała falę zainteresowania kinem irańskim. Uznawana jest za pierwszy
niezależny film z tego kręgu kulturowego. „Smak wiśni” to kontrowersyjny obraz
– porusza temat zakazanego w islamie samobójstwa. Opowiadające o losach
zmęczonego życiem czterdziestolatka dzieło jednego z najbardziej oryginalnych
irańskich twórców filmowych, Abbasa Kiarostamiego, próbuje odpowiedzieć na
pytania dotyczące istoty życia i śmierci oraz prawa do odebrania sobie życia.
Film został bardzo chłodno i sceptycznie przyjęty w ojczyźnie reżysera, za to
odbił się szerokim echem w Europie.
Komentarze
Prześlij komentarz