Tofifest TOP 15 - najlepsze filmy poleca dyrektorka Kafka Jaworska. Część 1.

Tofifest TOP 15 - Najlepsze filmy wybrała i Poleca dyrektorka festiwalu, Kafka Jaworska

Część 1

1. 1001 gramów (1001 Grams)
reż. Bent Hamer, Francja, Niemcy, Norwegia 2014, 90’; FOCUS: BENT HAMER

2. Alojzy (Aloys)
reż. Tobias Nölle Szwajcaria, Francja 2016, 91’; FORUM 15/16

3. Clash (Eshtebak)
reż. Mohamed Diab, Egipt, Francja 2016, 97’; Konkurs główny ON AIR; POLSKA PREMIERA

4. Córki dancingu (The Lure)
reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska 2015, 92’; Konkurs główny ON AIR

5. Człowiek, który spadł na ziemię (The Man Who Fell to Earth)
reż. Nicolas Roeg, Wielka Brytania 1976, 140’; TRIBUTE TO DAVID BOWIE

6. The Dancer (La Danseuse)
reż. Stéphanie Di Giusto, Francja, Belgia 2016, 108’; POLSKA PREMIERA

7. Godless (Bezbog / Bez Boga)
Bułgaria 2016, reż. Ralitza Petrova; Konkurs główny ON AIR; POLSKA PREMIERA

Tu czytaj część 2


1001 gramów (1001 Grams)
reż. Bent Hamer, Francja, Niemcy, Norwegia 2014, 90’
pasmo FOCUS: Bent Hamer


Bent Hamer, gość specjalny Tofifest 2016, przyzwyczaił nas do absurdalnych – z pozoru – pomysłów w swoich filmach. Hitem kina autorskiego były przecież „Historie kuchenne”, które zaczynając od surrealistycznego założenia, w ostateczności okazują się być głęboko humanistyczną analizą potrzeby ciepła między ludźmi. W „1001 gramach” Hamer opowiada o Marie, pracowniczce norweskiego Głównego Urzędu Miar. Choć w pracy jest ona przykładem uporządkowania i dokładności, to w zaniedbanym życiu osobistym nie wiedzie się jej najlepiej. Marie dostaje w pracy dosyć specyficzne zadanie - sprawdzenie ile kilogramów waży norweski wzorzec jednego kilograma… Wyrusza do Paryża z norweską miarą 1 kg. Ta wyprawa będzie dla niej okazją do zrównoważenia obu sfer życia.

Alojzy (Aloys)
reż. Tobias Nölle Szwajcaria, Francja 2016, 91’
pasmo FORUM 15/16




Nagrodzony przez FIPRESCI na tegorocznym Berlinale film Tobiasa Nolle to historia Alojza Adorna,  prywatnego detektywa w średnim wieku. Obserwuje życie z bezpiecznej odległości, wszystko nagrywając kamerą 24 godziny na dobę.

Kiedy umiera jego ojciec, Alojzy zostaje sam, a jego bezpieczne do tej pory życie zaczyna się rozpadać na kawałki. Po nocy ciężkiego picia, budzi się w autobusie i odkrywa, że jego aparat fotograficzny oraz cenne taśmy wideo zostały skradzione. Wkrótce po tym zdarzeniu pojawia się tajemnicza kobieta, która zaczyna go szantażować.


Clash (Eshtebak)
reż. Mohamed Diab, Egipt, Francja 2016, 97’ · POLSKA PREMIERA
Konkurs główny ON AIR


„Ten film może zmienić sposób, w jaki świat Zachodni postrzega demokrację i politykę Bliskiego Wschodu” – tak brzmiał SMS jaki odczytał z zaskoczeniem reżyser Mohamed Diab. Z zaskoczeniem, gdyż przysłał go sam Tom Hanks, dziękując za możliwość obejrzenia filmu „Clash”. To dobra rekomendacja dla pierwszego egipskiego filmu w konkursie głównym Tofifest.

Pokaz w Toruniu będzie polską premierą. Mohamed Diab przenosi nas w środek dramatycznych protestów w Kairze w 2013 roku. W następstwie usunięcia proislamskiego prezydenta Mursiego dochodzi do zamieszek. W środku ulicznej bitwy przez tłum z trudem przebija się policyjna więźniarka pełna aresztowanych demonstrantów, którzy należą do różnych opcji politycznych i religijnych. Zaatakowani, będą musieli przezwyciężyć podziały, aby przetrwać. „Clash” to egipski kandydat do Oscarów 2017.

Diab zasłynął swoim debiutem reżyserskim „678” ― dramatem o trzech kobietach walczących z plagą męskiego szowinizmu w Kairze. Diab jest również autorem scenariusza wielkiego egipskiego hitu „El Gezira” („The Island”), który przyniósł najwyższe zyski ze sprzedaży biletów w historii całej egipskiej i arabskiej kinematografii.


Córki dancingu (The Lure)
reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska 2015, 92’
Konkurs główny ON AIR


W konkursie znalazł się też, najbardziej szalony polski debiut ostatnich miesięcy „Córki dancingu”. Wyreżyserowała go Agnieszka Smoczyńska, której pierwsze filmy „3 love” i „Kapelusz” nagradzaliśmy na Tofifest w 2004 roku. Agnieszka była też naszą jurorką.

Film doczekał się entuzjastycznego przyjęcia na festiwalu Sundance. „Żywiołowa, współczesna bajka dla dorosłych”. "Dzięki pulsującej ścieżce dźwiękowej i obrazom niczym sennym marzenia, jest jak żaden film dotąd". To tylko niektóre reakcje amerykańskiej prasy na niesamowitą historię dwóch syren z PRL-owskiego dansingu.

Opowiada o dwóch siostrach "Srebrnej" i "Złotej", które występują na dancingach w warszawskich klubach czasów PRL-u. Nie są to jednak zwyczajne dziewczyny, lecz syreny, które próbują poznać i zrozumieć, czym jest bycie kobietą w otaczającej je rzeczywistości. „Córki dancingu” zgarnęły wiele nagród. Nagrodę Specjalną Jury Sundance FF, polskiego Orła za Odkrycie Roku, Złote Lwy w Gdyni za Najlepszy Debiut Reżyserski, Wyróżnienie Specjalne, i Nagrodę FIPRESCI OFF CAMERA oraz Kryształową Gwiazdę Elle.


Człowiek, który spadł na ziemię (The Man Who Fell to Earth)
reż. Nicolas Roeg, Wielka Brytania 1976, 140’
Tribute to David Bowie

   

Słowo „kultowy” jest dzisiaj nadużywane, ale ten film jest bez wątpienia otoczony kultem fanów. Nie wierzycie? Lista fanatycznych wielbicieli i inspiracji jest długa. Zainspirował on teledysk Guns N 'Roses "Welcome to the Jungle", a Michael Fassbender ujawnił, że rola Bowiego była dla niego inspiracją przy budowaniu postaci w filmie „Prometeusz”. Krój liter z plakatu „Człowieka…” stał się podstawą dla logo zespołu Iron Maiden, a w serialu „Fringe” pojawia się postać Jerome Thomasa Newtona, czyli filmowego wcielenia Bowiego… Długo można by wymieniać.

Obraz wyreżyserował Nicholas Roeg, reżyser uważany za jednego z najbardziej awangardowych twórców w historii kina. Dzieło Roega opowiada o tajemniczym Thomasie Newtonie (David Bowie), który przybywa na Ziemię z kosmosu. Celem jego wizyty jest zdobycie wody, której nie ma już na jego rodzimej planecie. Korzystając ze swoich nadprzyrodzonych zdolności, szybko staje na czele przemysłowego imperium i zdobywa konieczne środki do realizacji swojego projektu. Niestety sprawy się komplikują. Newton, który zdążył już zakosztować uroków życia, bogactwa i luksusu na Ziemi, coraz bardziej zwleka z wykonaniem zadania.


The Dancer (La Danseuse)
reż. Stéphanie Di Giusto, Francja, Belgia 2016, 108’ POLSKA PREMIERA
Konkurs główny ON AIR


Na Tofifest odbędzie się też polska premiera francuskiego filmu „The Dancer” („La Danseuse”). Historia sfilmowana przez Stéphanie Di Giusto opowiada o zapomnianej twórczyni podwalin tańca współczesnego, Loïe Fuller. Olśniewającą, kochana przez największych artystów, u szczytu kariery zepchnięta została na drugi plan. Potem złamana osobistym dramatem, odeszła w cień i pozostaje do dziś zapomniana.

W początkach XX wieku Loïe Fuller była bożyszczem europejskich kabaretów. Swoimi technikami tańca, nadała nowe znaczenie ruchowi na scenie. Do jej stóp padały rzesze wielbicieli, m.in.: Toulouse-Lautrec, bracia Lumière czy Rodin. W 1902 roku spotkała na swej drodze młodą i głodną sławy Isadorę Duncan. To spotkanie doprowadziło do upadku ikony.

W roli Duncan, reżyserka obsadziła Lily-Rose Depp, córkę Johnnie Deepa i Vanessy Paradise. To pierwsza tak duża rola wschodzącej gwiazdy


Godless (Bezbog / Bez Boga)
Bułgaria 2016, reż. Ralitza Petrova, POLSKA PREMIERA
Konkurs główny ON AIR

  

„Wierzysz w Boga?”- Wierzę w siebie, nie w Boga” – to dialog dwójki głównych bohaterów bułgarskiego filmu Ralicy Petrovej „Godless”. Obraz, który zwyciężył festiwal w Locarno, ma polską premierę w Toruniu. The Hollywood Reporter nazwał film „wciągającym czarnym thrillerem”.

Tytułowym miejscem „bez Boga” jest dom starców w małym, bułgarskim miasteczku. Chorymi na demencję staruszkami opiekuje się pielęgniarka Gana. W rzeczywistości jednak okrada ich z dokumentów, narkotyzuje się i nie ma hamulców przed morderstwem, gdy grozi jej wykrycie procederu. W pewnym momencie na jej drodze znajdzie się człowiek, z którym stanie do wspólnej walki przeciwko złu.

Krytyka chwaliła rolę Gany, w którą wcieliła się amatorka Irena Ivanova. Docenili ją też jurorzy, nagradzając za tę kreacje w Locarno i Sarajevie.

Stay tuned! Jutro część 2.